فهرست مطالب
مقدمه
در این مقاله به گفتگو درباره فریب و دروغ های شایع در کسب و کار ها میپردازیم.
به نظر من نصف مطالب گفته شده در کتاب ها یا دوره های بازاریابی و فروش، تکنیک هایی میباشد که هم به نفع فروشنده و هم به نفع خریدار میباشد. اما نصف دیگر مطالب عملا روش های دروغگویی و فریب دادن میباشد و متاسفانه برازنده شعار خریدار را خر فرض کن تا خر پول شوی میباشد
اگر شما بهترین محصول یا محتوا را هم تولید کرده باشید. تا کسی از آن باخبر نشود، محصول شما فروخته یا دیده نمیشود. پس منطقا نیاز است که برای آن بازاریابی کنید.
بازاریابی، بسته به رقابت ممکن است دشوار باشد. برای اینکه احتمال دیده شدن برند شما بیشتر شود باید از تکنیک هایی استفاده کرد. اما اینکه چقدر در این راه از دروغ و فریب استفاده کنید، دست خودتان است. صداقت ممکن است گاها به قیمت کم شدن سود فروش خود یا گاها به شکست کامل در کسب و کار تمام شود. این شما هستید که تصمیم میگیرید.
قیمتگذاری
قیمت غیر رند
یکی از توهین هایی که تقریبا همه جا به چشم میخورد، قیمت گذاری غیر رند محصولات میباشد. این عمل به خاطر کمتر به چشم آمدن قیمت توسط خریدار انجام میشود و یکی از تکنیک های نسبتا قدیمی روانشناسی قیمت و فروش به حساب میآید. برای دیدن مقاله چاپ شده در اسپرینگر اینجا کلیک کنید.
این افراد عموما سعی میکنند که از عدد 9 در آخر قیمت استفاده کنند. مثل به جای 200 هزار تومان، آن را 199 هزار تومان قیمت گذاری میکنند.
اما چرا این کار یک توهین به شعور مخاطب و خریدار میباشد؟ اولا واضح است که این کار دروغ نیست. یعنی فروشنده، هر قیمتی که دوست داشته باشد میتواند روی محصولات خودش بگذارد. اما این تلاش فروشنده برای گمراه کردن ذهن شما از قیمت اصلی، به نظر من یک کار غیر اخلاقی است.
تخفیف
گرون کن، تخفیف بده
یکی دیگر از شگرد های ترغیب مخاطب (بخوانید دروغ) به خرید محصول این است که ابتدا قیمت محصول را بالا میبرند و سپس با چند درصد تخفیف، آن را برای فروش قرار میدهند. این مورد را هم احتمالا بسیار حس کردهاید.
ذهن مخاطب معمولا به کلمه تخفیف واکنش نشان میدهد و خیال میکند که شانس به او رو کرده است و احتمال اینکه خرید را انجام دهد، بیشتر میشود.
عموما این افراد قیمت را 1.5 برابر کرده و سپس آن را با 20 تا 30 درصد تخفیف به فروش برسانند. اینکه چقدر روی قیمت اصلی بکشن و چقدر تخفیف بدن، بستگی به چند فاکتور دارد. مثلا محصولی که حدود قیمتی آن مشخص میباشد را نمیتوانند خیلی گرون کنند، حتی اگر تخفیف بیش از 50 درصد هم بدهنند. چون این کار ضایع میباشد و خریدار متوجه میشود.
گرون کن، تخفیف بده، محدودیت زمانی بزار
معمولا برای تحریک پذیری بیشتر، به علاوه گرون کردن و تخفیف دادن، محدودیت زمانی برای تخفیف گذاشته میشود. این مورد را اکثرا در وبسایت ها مشاهده میکنید و معمولا هم به این صورت است که وقتی وارد سایت میشوید. یک بنر بزرگ که احتمالا بالای سایت قرار گرفته است که به شما میگوید به مدت محدودی یکسری تخفیف برای محصولات خود در نظر گرفته است.
این دفعه ذهن مخاطب نه تنها به دلیل تخفیف، تحریک میشود. بلکه به خاطر محدودیت زمانی گذاشته شده فکر میکند که باید هر چه زودتر محصول را خریداری کند. این مدت محدود، معمولا با شمارنده معکوس نشان داده میشود که تاثیر بیشتری داشته باشد.
اما جالبی قضیه زمانی به اوج خودش میرسد که اکثرا پس از اتمام زمان تخفیف، این شمارنده را دوباره کوک میکنند! یعنی عملا مخاطب را مسخره کرده است.
تبلیغات
سوء استفاده جنسی
یکی از موثر ترین راهکار ها علیه مردان در طول تاریخ، استفاده از نقطه ضعف جنسی آن ها بوده است. در بحث بازاریابی محتوا یا محصول هم همینطور میباشد. این مسئله، امروزه در تولید کننده های محتوا در فضای مجازی و همینطور تبلیغات تلویزیونی و بنر ها به شدت پررنگ میباشد.
قطعا شما که در فضای مجازی فعالیت دارید به خوبی به این موضوع آگاهی دارید. اگر چرخی در یوتیوب بزنید، مشاهده میکنید، اگر پستی دارای عنوان یا عکس شاخص با محتوای جنسی باشد حتی تا 100 برابر نسبت به همون محتوا بدون محتوای جنسی در کانال های دیگر، بیننده دارد.
امتیاز دهی و نظرات خریداران
این کار روش خوبی برای تبلیغ کسب و کار خود میباشد. منتها اگر صداقت در نظرات رعایت شود. بعضی ها نظرات مثبت یا نظرات غیر واقعی را برای مخاطب های خود به نمایش میگذارند. معمولا با حساب کاربری های متفاوت و در نتیجه با اسم های متفاوت شروع به گذاشتن نظرات مثبت درباره خود میکنند.
در سایت ایمالز این مورد جالب اوایل خیلی به چشم میخورد که عموما مدیر فروشگاه در صفحه پروفایل فروشنده، از خود تعریف میکند. غافل از اینکه نمیداند عنوان مدیریت فروشگاه در کنار نظرات او ثبت میشود.
ممنون بابت اشتراک مطلب
سلامت باشید.